پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

آموزش پرورش شترمرغ ، طرح توجیهی پرورش شترمرغ ، کتاب پرورش شترمرغ ،هر آنچه جهت موفقیت در پرورش شترمرغ نیاز دارید
پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

آموزش پرورش شترمرغ ، طرح توجیهی پرورش شترمرغ ، کتاب پرورش شترمرغ ،هر آنچه جهت موفقیت در پرورش شترمرغ نیاز دارید

بنیان گذار پرورش شترمرغ در ایران


 گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با پرویز نیامنش بنیان‌گذار پروش شترمرغ  در ایران :

رئیس تعاونی پروش شترمرغ گفت ایران دومین تولیدکننده شترمرغ در جهان است. به اعتقاد پرویز نیامنش، این صنف می‌تواند امور مربوط به خود را مدیریت کند. 

 

گسترش‌نیوز: ایران دومین پرورش‌دهنده شترمرغ در جهان است. در همین راستا با بنیان‌گذار پرورش شترمرغ در ایران صحبت کردیم تا با وضعیت و چالش‌های پیش‌روی این صنف آشنا شویم.

بنیان‌گذار پرورش شترمرغ کیست؟

پرورش شترمرغ در ایران به اسم پرویز نیامنش گره خورده است. نیامنش که رئیس تعاونی پرورش شترمرغ ایران است ۱۸ سال از عمر خود را صرف راه‌اندازی و تقویت هر چه بیشتر این حرفه کرده است.

رئیس اتحادیه تعاونی پرورش شترمرغ، وضع کسب‌وکار در صنف خود را خوب توصیف کرد و افزود: درمجموع وضع بازار خوب است. مصرف شترمرغ در کشور بالاست و مردم از این نوع گوشت و اقلام مربوط به آن استقبال می‌کنند.

پرویز نیامنش در رابطه با صادرات شترمرغ و محصولات مرتبط به آن گفت: صادرات هم داریم. درحال‌حاضر به آلمان، پوست صادر می‌کنیم. تخم نقاشی شده هم به آلمان صادر می‌شود. در منطقه هم به عراق صادرات داریم.

قیمت گوشت شترمرغ

رئیس اتحادیه تعاونی پرورش شترمرغ درباره نرخ خرده‌فروشی گوشت شترمرغ اظهارکرد: فیله بدون استخوان الان کیلویی ۶۵ هزار تومان است. هر کیلو ران هم ۴۰ هزار تومان است. خرده گوشت هم ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است.

شاید برای شما هم سوال باشد که آیا پرورش شترمرغ از پرورش مرغ و طیور کوچک، سخت‌تر است؟ پرویز نیامنش در پاسخ این سوال اظهارکرد: برخلاف تصور بیشتر مردم، این‌گونه نیست و پرورش شترمرغ خیلی راحت‌تر است. توجه داشته باشید که اگر به‌خوبی مدیریت شود نرخ مرگ‌ومیری بسیار کمتری دارد.

رئیس تعاونی پرورش شترمرغ در ادامه افزود: یک شترمرغ زنده به‌طور متوسط ۱۱۰ کیلوگرم وزن دارد و نرخ آن در بازار چیزی حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. البته شترمرغ ۱۱۰ کیلویی چیزی حدود ۴۵ کیلو گوشت خالص بدون استخوان دارد.

وضعیت ایران  از لحاظ پرورش شترمرغ در جهان به چه صورت است؟

پرویز نیامنش در ادامه از کمبود تولید گوشت شترمرغ خبر داد و افزود: ایران دومین پرورش‌دهنده شترمرغ است و بعد از افریقای جنوبی، بیشترین مقدار گوشت شترمرغ را تولید می‌کند بااین‌حال سطح نیاز داخل بسیار زیاد است و تولید فعلی، جوابگوی تقاضای بازار نیست. در سطح منطقه، عربستان هم تولید بالایی دارد و در این حوزه، سرمایه‌گذاری بسیاری کرده است.

تقاضای واردات  شترمرغ مولد داده‌ایم

رئیس تعاونی پرورش‌دهندگان شترمرغ در ادامه به بحث واردات پرداخت و گفت: تقاضا کرده‌ایم اجازه واردات داده شود. ۱۸ سال است که پای شترمرغ به کشور ما باز شده و در این مدت مشکل هم‌خونی به وجود آمده است پس برای گرفتن نوع مولد نر، تقاضای واردات کرده‌ایم. خواسته‌ایم که اجازه دهند ۳ هزار و ۵۰۰ جوجه نر شترمرغ وارد شود. البته فعلا واردات متوقف است.

سرمایه لازم برای راه‌اندازی یک مزرعه پرورش شترمرغ چقدر است ؟

رئیس تعاونی پرورش‌دهندگان شترمرغ در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی یک مزرعه یا مجتمع پرورشی چقدر هزینه دارد؟ گفت: بستگی به حجم کار و تعداد شترمرغی که پرورش می‌دهید دارد. نکته دیگر آن است که حرف اول را زمین می‌زند. اگر زمین داشته باشید به سرمایه زیادی احتیاج نیست. به‌عنوان‌مثال در ابتدا می‌توان از ۵۰ عدد شروع کرد. برای پرورش این تعداد به چیزی حدود ۲۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارید. البته همان‌طور که گفتم این در صورتی است که زمین از خودتان باشد. هزینه لازم برای پرورش شترمرغ از پرورش گونه‌های دیگر کمتر است.

تعداد 230 واحد صنفی پرورش شترمرغ در کشور موجود می باشد

درحال‌حاضر ۲۳۰ واحد پرورش شترمرغ در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. در این تعداد واحد صنفی، ۵۰۰ هزار شترمرغ پرورش داده می‌شود. تولید و پرورش شترمرغ می‌تواند ارزش‌افزوده خوبی عاید کشور کند اما رئیس تعاونی پرورش شترمرغ گوشتی می‌گوید که دولت هیچ حمایتی از این صنف نمی‌کند:

تاکنون هیچ حمایتی نکرده است. از دولت محترم می‌خواهیم همچنان حمایت نکند و فقط برای فعالان، مانع‌تراشی نکند. پرویز نیامنش در تشریح بیشتر مشکلات این صنف گفت: متاسفانه بسیاری از متصدیان این حوزه آشنایی چندانی با حرفه ما و ریزه‌کاری‌های آن ندارند. از طرف دیگر مدیران مرتب عوض می‌شوند و ما باید مسائل و مشکلات خود را بارها و بارها برای مدیران جدید توضیح دهیم تا در جریان امور ما قرار بگیرند. مسئولان، متخصص نیستند؛ البته شکر خدا روی پای خودمان ایستاده‌ایم و به کمک دولت نیاز نداریم.

قدم اول در پرورش شترمرغ این است که ابتدا  در دوره‌های آموزشی شرکت کنید

پرویز نیامنش خطاب به کسانی که قصد ورود و سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارند گفت: علاقه‌مندان قبل از هر چیز عضو تعاونی پرورش شترمرغ شوند. تعاونی آموزش‌های لازم را به آنها می‌دهند. تعاونی در هنگام دوره‌های آموزشی، کتاب، جزوه‌ها و سی‌دی‌های آموزشی را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

وی در رابطه با شهریه این دوره‌های آموزشی اظهارکرد: پولی که از متقاضیان گرفته می‌شود ناچیز است و حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است. شرکت‌کنندگان بعد از اتمام دوره، مدرک معتبر دریافت می‌کنند. بعد از پایان دوره‌های آموزشی هم می‌توانند به‌طور مستمر با تعاونی در ارتباط باشند و مشاوره‌ها و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

منبع:گسترش نیوز

مطالعه مطالب زیر مفید می باشد

شرایط اخذ مجوز پرورش شترمرغ

صفر تا صد آموزش پرورش شترمرغ




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد