پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

آموزش پرورش شترمرغ ، طرح توجیهی پرورش شترمرغ ، کتاب پرورش شترمرغ ،هر آنچه جهت موفقیت در پرورش شترمرغ نیاز دارید
پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

آموزش پرورش شترمرغ ، طرح توجیهی پرورش شترمرغ ، کتاب پرورش شترمرغ ،هر آنچه جهت موفقیت در پرورش شترمرغ نیاز دارید

افراد موفق در پرورش شترمرغ




افراد موفق در پرورش شترمرغ

بیشترین سودآوری با کمترین هزینه در پرورش شترمرغ

 

1-به گفته روح ا.. حیدری جوان 26 ساله یزدی: صنعت پرورش شترمرغ تنها صنعت دامپروری است که در ایران به سرمایه زیادی نیاز ندارد و سود نسبتا خوبی دارد. در این صنعت، افراد می توانند با کمترین سرمایه،هزینه و مکان کار خود را شروع کنند و در این راه پیشرفت کنند. هر فرد و جوانی خصوصا در شهرهای کوچک می تواند با یک الی دو میلیون در کنار خانه یا باغ این کار ار شروع کرده و بعد از سه یا چهار سال سرمایه خوبی را برای خود فراهم کند.

 

 

 

به گزارش آوای اقتصاد، حدود سه دهه قبل پرورش شترمرغ به عنوان منبع جدید تولید پروتئین و پوست در کشورهای توسعه یافته مورد توجه قرار گرفت و مزارع شترمرغ در اکثر نقاط جهان به خصوص در آفریقای جنوبی با سرعت گسترش یافت.

 

ارزش شترمرغ صرفا به گوشت و تخم آن نیست بلکه این پرنده بزرگ دارای محصولات فراوان و با ارزشی است و هیچ دور ریزی ندارد. چربی و روغن، پوست، پر و حتی پوکه تخم آن نیز بازار خاص خود را دارد و در صنایع دستی، کیف، کفش و پزشکی استفاده می‌شود.

 

 

 

 

هزینه خوراک این پرنده نسبت به گاو بسیار کمتر است و در مقابل بازدهی آن نیز چندین برابر است. خصوصیاتی


 چون سرعت و تیراژ بالا در تولید مثل و ویژگیهای منحصر به فرد محصولات تولید شده و نیز سازگاری با شرایط


 سخت آب هوایی شتر مرغ را به حیوانی بسیار سودمند با راندمان بالا مبدل ساخته است و آن را نسبت به سایر


 دام‌های پرورشی کاملاً متمایز نموده است. از این رو بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان از شتر مرغ به


 

   عنوان دام آینده در بسیاری از مناطق نام می برند

 

در ایران نیز چند سالی است که شاهد پیشرفت و گسترش این صنعت  نوپا در نقاط مختلف کشور هستیم.


 وضعیت مناسب اقلیمی و جغرافیای ایران درکنار ایجاد اشتغال، صادرات و ارزآوری، هزینه های پایین پرورش، تنوع


 محصولات و همچنین خواص درمانی و دارویی فرآورده های شترمرغ باعث استقبال و توجه افراد زیادی برای پرورش آن و رونق این صنعت در ایران شده است.

 

 

روح‌الله حیدری جوان 26 ساله یزدی نیز از جمله افرادی است که پا به عرصه پرورش شترمرغ گذاشته و در این راه با


 پشتکار و تلاش شبانه‌روزی گامی در عرصه عملی اقتصاد مقاومتی برداشته است.

 

این جوان کارآفرین در گفتگو با خبرنگار آوای اقتصاد در خصوص شروع کار خود گفت: در سال 88 کار خود را با یک


 میلیون و تنها پنج شترمرغ شروع کردم؛ در آن زمان هیچ چیز شترمرغ تضمین شده نبود؛ نه بازار فروشی و نه


 حتی بازاری برای خرید مایحتاج مان وجود نداشت. در آن زمان هنوز گوشت و محصولات شترمرغ جایگاهی در سبد خرید مردم نداشت و با مشکلات زیادی مواجه بودیم.

 

بازاریابی چهره به چهره

 

حیدری با اشاره به شرایط بازار گوشت شتر مرغ و ناآشنا بودن مردم با محصولات شترمرغ اظهار داشت: برای فروش گوشت شترمرغ به یک به یک مشتریان مان باید ابتدا خواص درمانی و ویژگی‌های آن را معرفی می‌کردیم تا بتوانیم گوشت را بفروش برسانیم اما به مرور و با گذشت زمان گوشت شتر مرغ در بین مردم جای خود را پیدا کرده وضعیت بازار فروش محصولات شترمرغ نیز بهتر شده است.

 

وی ادامه داد: زمانی که می‌خواستم این کار را شروع کنم اطلاعات کافی نداشتم و متخصص و کاربلدی هم نبود که آموزش و اطلاعات لازم را در اختیارم قرار دهد؛ با تحقیق و پرس‌و‌جو کار را شروع کردم و امروز خودم در فنی و حرفه‌ای به کارآموزان آموزش می‌دهم و تجربیاتی که در این کار بدست آورده‌ام را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهم.

 

 

حیدری ادامه داد: با تلاش‌های شبانه روزی و توکل بر خدا به مرور وضعیت کار ما بهبود یافت و اکنون در یک مزرعه پرورش شترمرغ با 4500 متر وسعت و50 عدد شترمرغ مولد و 300 شترمرغ پرواری فعالیت می‌کنیم. در کنار مزرعه برای بهبود و گسترش کار شرکتی تحت عنوان «زیبا پردیس ایساتیس» نیز تاسیس کردیم.

 

 

 

 

 

 

وی درمورد میزان اشتغال‌زایی این طرح گفت: در مجموعه‌ای ما برای هفت نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد شده است و باید گفت هنوز بازار یزد و کشور ظرفیت افزایش تولید را دارد از این رو می‌توان با افزایش تولید میزان اشتغال‌زایی را افزایش داد.

 

 

حیدری با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی برای مصرف گوشت شترمرغ گفت: برای فرهنگ‌ سازی و افزایش رغبت مردم شهرستان به مصرف گوشت شترمرغ بوروشورها و بنرهای تبلیغاتی متعددی در سطح شهر نصب کردیم و با این اقدامات خواص گوشت شترمرغ به مردم معرفی شد و بازار فروش گسترده تر شد.

 

این تولیدکننده موفق در خصوص بازار امروز محصولات شترمرغ گفت: تقریبا دو سال است که در زمینه فروش مشکلی نداریم و علاوه بر تامین بخشی از نیاز استان یزد به سایر استان‌هایی همچون هرمزگان و فارس نیز محصولاتمان را ارسال می کنیم.

 

حیدری درخصوص پرورش شترمرغ اذعان داشت: صنعت پرورش شترمرغ تنها صنعت دامپروری است که در ایران به سرمایه زیادی نیاز ندارد و سود نسبتا خوبی دارد. در این صنعت، افراد می توانند با کمترین سرمایه،هزینه و مکان کار خود را شروع کنند و در این راه پیشرفت کنند. هر فرد و جوانی خصوصا در شهرهای کوچک می تواند با یک الی دو میلیون در کنار خانه یا باغ این کار ار شروع کرده و بعد از سه یا چهار سال سرمایه خوبی را برای خود فراهم کند.

 

 

 

سودآوری صد در صدی صنعت پرورش شترمرغ

 

وی درآمد این کار را راضی‌کننده دانست و اظهار داشت: کل هزینه نگه داری و پرواری یک شترمرغ حدود 500 هزار تومان است که اگر مشکلی پیش نیاید 100 درصد سودآوری را خواهد داشت. به طور میانگین بین 60 تا 100 درصد سودآوری را خواهد داشت.

 

علاقه و پشتکار لازمه موفقیت در هرکاری

 

 

حیدری در توصیه به جوانان گفت: علاقه و پشتکار لازمه شروع هر کاری است و اگر فردی این دو را داشته باشد در هر سن و در کاری می‌تواند موفق شود. جوانان با توکل بر خدا شغل مورد علاقه خود را انتخاب کنند و مسلم است که در در مسیر پیشرفت مشکلاتی وجود خواهد داشت اما باید پشتکار داشته باشند و دست از تلاش برندارند و ناامید نشوند.

 

این جوان کارآفرین با بیان اهمیت و تاثیر شغل افراد در زندگیشان اظهار داشت: شغل هرکس همه چیز اوست و بر تمام جوانب زندگیش تاثیر دارد. جامعه به گونه‌ای است که هر کس در آن با شغلش شناخته می‌شود. در زندگی کارهای زیادی انجام داده ام از گچ‌کاری و بنایی تا رانندگی. هر کار و حرفه‌ای که حلال بود را تا توانستم یاد گرفتم. به مرور بر تعداد مشاغل و حرفه‌هایی که انجام می‌دهم افزوده و ساعت کاری من نیز بیشتر می‌شود. با وجود تمام حرفه‌هایی که انجام داده‌ ام اما در سازمان‌ها، ادارت و در میان مردم شهر به نام پرورش دهنده شترمرغ شناخته می‌شوم.

 

حیدری ادامه داد: آن چه مرا راضی میکند پول و درآمد نیست بلکه تعداد شغل‌هایی که بواسطه من ایجاد می‌شود و نیرویی که به مجموعه ما اضافه می‌شود من را خوشحال می‌کند. حساب نمی کنم که امسال چه میزان درامد داشته ام اما حساب می‌کنم که چه تعداد شغل ایجاد کرده‌ام. این برای من لذت بخش تر است.


 

 2-به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از اهواز نوین، حمید زارع یکی از موفق ترین تولیدکنندگانی است که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی فعالیت می کند.

وی تولید کننده برتر شتر مرغ و بلدرچین می باشد که در راه اندازی ۷۰ واحد تولیدی طیور در استان فارس نقش مهمی ایفا کرده است.

 

پس از عزم جدی برای ورودش به این عرصه، با وامی که از بسیج سازندگی دریافت می کند پرورش شتر مرغ را آغاز و پس از مدت کوتاهی تولید بلدرچین را نیز بر فعالیت های خود اضافه و وارد این عرصه می شود. پس از تأکید مقام معظم رهبری بر مسأله اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی با مشاوره و پرداخت وام از طرح های تولیدی مرتبط با امنیت غذایی نظیر پرورش شیلات، طیور، زنبور عسل،کشت زعفران، صنایع تبدیلی، دام سبک و سنگین و صنایع دستی حمایت می کند.

 

به همین جهت بسیج سازندگی هر سال همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی را با هدف معرفی معرفی تولیدکنندگان برتر در این زمینه برگزار می کند و در سومین دوره این همایش، حمید زارع به عنوان چهره برتر انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت.

 

حمید زارع درخصوص ورودش به عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: شغل اصلی من جوشکاری و نجاری بود اما به مرور زمان این بازار اشباع و از درآمد من کاسته شد به همین جهت تصمیم گرفتم شغل مکملی در کنار آنها داشته باشم.

 

وی افزود: با مطالعات انجام شده پرورش شتر مرغ را برگزیدم زیرا نسبت به طیور دیگر مقاومت بیسشتری در مقابل بیماری ها دارد وخود را با تمام شرایط محیطی سازگار و برای رشد به سالن نیاز ندارد.

 

این طلایه دار اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: هر ۸ ماه یک بار ۴۰۰ شتر مرغ را با مبلغی هر کدام یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می فروشم که نیمی از این مبلغ سود خالص است و این یعنی از پرورش شتر مرغ سالانه حدود ۳۰۰ میلیون تومان به دست می آورم.

 

زارع در ادامه بیان کرد: از آنجایی که بازدهی شترمرغ طی یک دوره هشت ماهه باز می گردد تصمیم گرفتم در کنار پرورش آن، به تولید بلدرچین که بسیار زودبازده است بپردازم و اکنون ماهانه ۱۶هزار جوجه بلدرچین تولید می کنم و بخاطر پیشرفت در این زمینه شغل سابق خود یعنی نجاری را به طور کلی کنار گذاشته ام.

 

وی با بیان اینکه ۷۰ کارگاه پرورش بلدرچین متشکل از تولید کنندگان مورد حمایت بسیج سازندگی در زیرمجموعه کارگاه او در حال فعالیت هستند، افزود: هر شخصی که بخواهد وارد عرصه تولید طیور شود بسیج سازندگی و تولید کنندگان هر آنچه از دانش و تجربه را که نیاز دارد در اختیار او قرار می دهند و همین مساله باعث ایجاد اشتغال می شود.

 

تولید کننده برتر اقتصاد مقاومتی یادآور شد:بازار طیوری مانند شترمرغ و بلدرچین درحال توسعه است و ظرفیت بالایی برای اشتغال جوانان وجود دارد.

 

وی درخصوص اقتصاد مقاومتی گفت: در گذشته فکر می کردم اقتصاد مقاومتی درحد شعار باقی می ماند اما امروز سهم من از این اقتصاد مقاومتی انتقال دانش و تجربه به همه کسانی است که با شجاعت وارد عرصه تولید می شوند.

.

 

زارع در ادامه خطاب به همه جوانان جویای کار بیان کرد: در جامعه ما افراد زیادی منتظر شغل دولتی هستند و می گویند نمی شود کار تولیدی انجام داد اما باید گفت می شود اما برخی نمی خواهند و یا نمی توانند! با زحمت و ایستادگی هر کاری انجام می شود.


.............................................................................

 3-یک کارآفرین ابرکوهی با سرمایه اولیه 30 میلیون تومانی توانسته طی 2 سال درآمد بالایی از پرورش شترمرغ کسب کند.

 

 

ابوذر مرتضوی فرزند یدالله متولد 1362 ساکن ابرکوه روستای شمس‌آباد است. این جوان 32 ساله درباره نحوه شروع فعالیت خود می‌گوید: همواره شنیده بودم که بسیج سازندگی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی وام اشتغالزایی پرداخت می‌کند. برای همین، در اسفند ماه 92 درخواست وام 30 میلیونی را به همراه مدارک به ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارائه کردم.

وی ادامه می‌دهد: پس از آنکه وام را دریافت کردم اقدام به خرید شترمرغ مولد کردم. یکی از دلایلم برای گرایش به پرورش شترمرغ سازگاری با محیط بود؛ تنها موجودی که می‌توانست در منطقه کویری و خشک ابرکوه رشد یابد شترمرغ بود. وقتی پرنده ماده شروع به تخم‌گذاری کند میانگین از 30 تا 90 عدد تخم می‌گذارد و در برخی موارد نیز 100 عدد دیده شده، بعد از مرحله تخم‌گذاری ماده روی این تخم‌ها می‌نشیند و در یک پروسه چند روزه جوجه به دنیا می‌آید.

مرتضوی با تاکید بر اینکه شترمرغ با فقر غذایی بسیار سازگار است در گفت‌وگو با تسنیم می‌افزاید: شترمرغ مانند برخی از حیوانات نیست که زود از پا دربیاید و در برابر بیماری‌های دامی و طیور مقاوم نباشد. بارزترین خصوصیت شترمرغ این است که در برابر سارقان احشام بسیار مصون است و به آسانی قابل سرقت نیست. تمام این موارد کنار هم باعث علاقه به شترمرغ شد.

وی در توضیح گسترش سطح کاری خود می‌گوید که با توجه به سابقه دو ساله کاری خود در حال حاضر در سطح شهرستان و استان‌های همجوار مانند استان فارس فعالیت دارد و اضافه کرد: در حال حاضر در زمینه تولید جوجه شترمرغ با همکاری یکی از دوستانم فعالیت می‌کنیم، چرا که خرید پرنده مولد تخم‌گذار رونق دارد. با توجه به تعداد 9 پرنده مولد مشتمل بر 6 پرنده ماده تخم‌گذار تا این لحظه از سال تعداد 250 قطعه جوجه تولید شده است و اکنون در حال گسترش فعالیت‌ها هستیم.

این کارآفرین نمونه درباره سرمایه اولیه خود می‌گوید: با همکاری دوستم یک دستگاه خریدیم، اما کلا کارم را 2 سال پیش با سی میلیون تومان آغاز کردم. با این پول ابتدا برای خرید شترمرغ مولد و آذوقه مورد نیاز برای مدت یک سال اقدام کردم که کل مبلغ سی میلیون تومان را از طریق تسهیلات بسیج سازندگی دریافت کردم. در حال حاضر برای سرمایه اولیه جهت خرید تعداد 9 مولد پرنده و یک دستگاه ستر با ظرفیت 150 تخم و یک دستگاه هچر و آذوقه یک ساله مبلغ 60 میلیون تومان کافی است.

وی با ابراز «از درآمدم راضی هستم و کارم را به عنوان یک شغل مناسب می‌دانم» بیان می‌کند: سالیانه 70 میلیون تومان درآمد دارم و سرمایه‌ام هم چند برابر شده است


               

 

4-به گزارش خبرنگار ایلنا، شاید یکی از دلایل مطالعه شغل‌های جدید و البته کمیاب در کشور، اشباع بسیاری از مشاغل و درآمد پایین آن است. به همین خاطر است که افرادی که ریسک پذیرتر هستند به سراغ تولید محصولاتی سوق پیدا می کنند که کم است؛ اما سوددهی دارد؛ مثل پرورش شترمرغ.

 

شترمرغ در میان طیور بیشترین مقاومت را دربرابر بیماری و شرایط محیطی دارد و هزینه نگهداری آن نسبت به سایر طیور پایین‌تر است؛ این پرنده رشد سریعی دارد، پس از یک ماهگی، روزی یک سانتیمتر رشد کرده و در سن ده ماهگی، قابل کشتار است، شاید به همین خاطر است که تولیدکنندگان این محصول سود حاصل از تولید شترمرغ را 4 برابر پرورش گاو عنوان می‌کنند.  شاید اگر مرغداران مطالعه بیشتری نسبت به پرورش دیگر طیور داشتند بازار با بحران مازاد عرضه مرغ مواجه نبود.

 

یکی از تولیدکنندگان شترمرغ در رابطه با چگونگی تولید و بلوغ این پرنده می گوید:" جوجه این پرنده ظرف ۴۰ روز سر از تخم بیرون می‌آورد و ظرف سه تا چهار سال یک پرنده بالغ می‌شود، نکته حائز اهمیت در این پرنده گوشت آن است که کم چرب و کم کلسترول با طبیعتی گرم و دارای آهن است که این ویژگی ها گوشت این پرنده  را از سایر گوشت‌های قرمز متمایز می‌ کند.

ا

 

براساس اطلاعاتی که دربازارهای جهانی در خصوص امتیازات شترمرغ وجود دارد یکی از بهترین محصول حاصل از تولید این پرنده پوست آن است که در بازارهای جهانی معادل 400دلار قیمت دارد؛ البته مغز این پرنده نیز قیمت بالاتری نسبت به سایر اجزای آن دارد چراکه در درمان بیماری آلزایمر موثر است و نکته جالتر و البته حیرت انگیز دیگر این پرنده قرنیه آن است چون می‌توان قرنیه چشم این پرنده را به قرنیه چشم انسان پیوند زد!

 

شترمرغ ماده در فصل بهار به صورت یک روز در میان تخمگذاری کرده و در هر مرحله ۱۴ تا ۲۱ تخم می‌گذارد که وزن تقریبی هر تخم یک کیلو و نیم است.

 

یکی از تولیدکنندگان این پرنده که نزدیک به سه سال است که در تولید شترمرغ نقش پررنگی دارد در رابطه با مزیت های تولید در این حوزه می گوید:" بطور تقریبی قیمت هر شترمرغ 1میلیون و 500هزار تومان است که نیمی از این مبلغ سود خالص محسوب می شود،درمزرعه من هر 8 ماه 400 شترمرغ پرورش داده می شود؛ یعنی بازدهی تولید این پرنده یک دوره 8 ماهه است.این دام به دلیل قدرت متابولیسمی بالا و تبدیل غذا به انرژی، رشد سریع، عمر مفید و طولانی و تولید مثل بالا از دیگر دام‌ها متمایز است.


 

شترمرغ به دلیل سازگاری با محیط زیست و آب و هوای متفاوت (از ۳۰ درجه سانتیگراد زیر صفر تا پنجاه بالای صفر) از نظر نگهداری، کم هزینه‌ترین جایگاه را به خود اختصاص داده‌است،با حصارکشی روی زمین‌های خاکی و ایجاد سایه‌بان، می‌توان از شترمرغ نگهداری کرد. غذای این پرنده، یونجه، علف، تخم علف‌ها، دانه‌ها، غلات، شکوفه‌ها وجوانه‌های سبز، میوه و گیاهان دانه‌دار است و از آنجایی که غذا به مدت ۴۲ ساعت در معده این پرنده گردش می‌کند، تمام مواد مغذی در بدنش جذب می‌شود.

 

تولیدکننده دیگری که زمان فعالیتش در این حوزه به یکسال هم نمی رسد؛اما با همین زمان کم، به اندازه ای از تولید رسیده است که هزینه اولیه شروع این کار جبران شده و به سوددهی نیز برسد، در رابطه با تولید شترمرغ می گوید:"در هر نقطه ای که بتوان یک فضای وسیع و مسطح جهت جست و خیز و فعالیت این پرنده در نظر گرفت، امکان پرورش نیز وجود دارد،این پرنده بازار خوبی دارد و به همین خاطر توسعه آن حائز اهمیت است،صنعت تولید شترمرغ ظرفیت بالایی برای اشتغالزایی دارد،مزرعه پرورش شترمرغ یک واحد تولیدی کوچک و زود بازده است که می تواند به قطب سودآور درآمدهای غیر نفتی تبدیل شود.

بر اساس گفته های یکی از موفق ترین پرورش دهندگان طیور در استان فاس که نقش مهمی در اشتغالزایی در این استان دارد، پرورش شتر مرغ از مزیت های اقتصادی مناسبی برخوردار است، شاید به همین خاطر است که این تولیدکننده سالیانه 400 شترمرغ پرورش داده و روانه بازار می‌کند و پرورش شترمرغ رایکی از سودآورترین و زود بازده‌ترین تولید در حوزه کشاورزی عنوان می‌کند.

 

این تولیدکننده در خصوص رسیدگی به این پرنده و زمانی که برای این کار لازم است،می گوید:"پرندگان بالغ باید دو بار در روز تغذیه شوند،جوجه ها ‏باید حداقل پنج بار در روز سرکشی شوند،عمل دیگری که نیاز شدیدی به نیروی کار دارد تمیز کردن لانه جوجه ها است تا جوجه ها از خوردن ‏مدفوع باز داشته شوند،به طور مشابه، چیدن تخم ها در ‏انکوباتور و نظافت هچر به زمان زیادی نیاز دارد. پس از اعمال مربوط به کارگران مزرعه، قسمت اعظم ‏کار پرورش، نظارت است؛ چراکه پیشگیری بهتر از درمان است و بر طرف کردن نواقص پیش از بروز مشکل ‏موجب صرفه جویی در وقت و هزینه می شود.

برای شروع کار،مهمترازفضا و نقدینگی کافی اخذ مجوز حائز اهمیت است که خوشبختانه قوانین سخت و دست و پاگیری ندارد و البته این مساله را هم فراموش نکنید همان ابتدای کار باید به فکر بازاریابی خو.بی در این حوزه باشید، چون گوشت شترمرغ باید هر ‏چه سریعتر به فروش برسد و در صورتی که در خلا بسته بندی شود دوره نگهداری آن 21 روز است؛اما ‏در صورت انجماد، گوشت را می توان تا یک سال نگهداری کرد.


قسمت دوم افراد موفق در پرورش شترمرغ

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد