پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

آموزش پرورش شترمرغ ، طرح توجیهی پرورش شترمرغ ، کتاب پرورش شترمرغ ،هر آنچه جهت موفقیت در پرورش شترمرغ نیاز دارید
پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ | آموزش پرورش شترمرغ

آموزش پرورش شترمرغ ، طرح توجیهی پرورش شترمرغ ، کتاب پرورش شترمرغ ،هر آنچه جهت موفقیت در پرورش شترمرغ نیاز دارید

افراد موفق در پرورش شترمرغ(قسمت دوم)

به گزارش وب سایت خانه خشتی و به روایت افراد موفق در پرورش شترمرغ این بار ، شهرستان رفسنجان عرصه فعالیت جوانی 35 ساله است که از حدود شش سال قبل فعالیت در عرصه اقتصاد مقاومتی را آغاز کرد.

 

 

 شترمرغ پرنده‌ای است که به خوبی در بین مردم شناخته نشده است.  رفسنجان با داشتن آب و هوای گرم و خشک می‌تواند بهترین محیط را برای پرورش شترمرغ فراهم کند که این موضوع نیازمند آگاه‌سازی افراد علاقمند به این فعالیت است در این رابطه با علی رضا زاده پرورش دهنده شتر مرغ در رفسنجان آشنا می شویم. وی متولد 1360 اهل رفسنجان است و در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل کرده است.

رضا زاده از راه پرورش مرغ گوشتی و تولید جوجه شتر مرغ امرار معاش می کند. او در این رابطه می گوید: حدود شش سال قبل در کنار کار پرورش مرغ گوشتی تصمیم گرفتم تعدادی شترمرغ را پرورش دهم. که دوستی در عرصه پرورش شترمرغ در شهرستان شیراز دارم و از وی خواستم تعدادی جوجه در اختیارم قرار دهد. وی ادامه داد: در آن زمان در یک محیط 10*5 متر مربع این پرنده ها را پرورش دادم تا اینکه امروز با توسعه این فعالیت در زمینی به مساحت 1750 متر مربع و با فراهم کردن دستگاه جوجه کشی و امکانات جوجه های یک روزه تا 60 روزه را تولید و به مشتریان می فروشم.

رضازاده این کار را در روستای عرب آباد رفسنجان انجام می دهد و از کار خود خیلی راضی است او می گوید باید شبیه مردم باشیم، برای اینکه مردم شما را از خودشان بدانند، باید مثل مردم زندگی کنید. اینکه من تحصیلکرده هستم و باید کار اداره ای و پشت میزی داشته باشم نمی شود. انسان باید آستین هایش را بالا بزند و به امید باری تعالی تلاش کند و عقیده داشته باشد که کار عار نیست تا هم شغلی به دست آورد و هم خدمت به جامعه کند. او معتقد است اگر مثل مردم عرق نریزد و به زحمت نیفتد، شباهتی به آنان نخواهد داشت.

او می افزاید: برای شروع کار پرورش شترمرغ، از دوستم در شیراز مشاوره گرفتم. خیلی زود با تهیه دستگاه جوجه کشی کار را شروع کردم. شترمرغ پرنده بی پرواز و مقاومی است که در هر دمایی از منفی 30 درجه سانتی گراد تا مثبت 56 درجه سانتی گراد دوام می آورد.

رضازاده عقیده دارد: از نظر درآمد زایی کمتر از 30 قطعه جوجه صرفه اقتصادی ندارد لذا اگر کسی یک یا دو قطعه جوجه هم بخواهد در اختیارش قرار می دهیم اما از لحاظ اینکه بخواهد با یکی دو قطعه درآمد داشته باشد اینطور نیست ولی من با هفت جوجه شترمرغ شروع کردم و بعد از آن تولید جوجه را در کارهایم قرار دادم نه پرورش شترمرغ.

وی توصیه کرد: کسانی که می خواهند در این زمینه برای اولین بار شروع کنند بهتر است جوجه هایی را تهیه کنند که سن دوماهه داشته باشند چرا که این جوجه ها با این سن، تا 80 درصد از خطر گذشته اند. وی همچنین پرورش شترمرغ را  از مفیدترین طرح های جهاد کشاورزی دانست و گفت: به همین دلیل از مزارع پرورش شترمرغ در جهان به عنوان مزارع آینده نام می برند.

وی شرایط آب و هوایی شهرستان رفسنجان را برای پرورش شترمرغ ایده آل عنوان کرد و افزود: این پرنده سودآور در شرایط گرم و خشک مقاوم است و شرایط آب و هوایی در حاشیه کویری از جمله شهر رفسنجان مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برای ایجاد یک واحد شترمرغ با سرمایه اندک و با یک فنس کشی ساده فضای باز طراحی کرد و با یک فضای مسقف خیلی ساده می شود کار و فعالیتی جذاب انجام داد.

گوشت شترمرغ مانند گوشت گوساله در رده گوشت قرمز قرار دارد و میزان چربی و کلسترول آن خیلی پایین است و از آهن بالایی برخوردار است و به همین دلیل برای افراد چاق یا افرادی که دچار بیماری های قلبی و عروقی هستند این گوشت بسیار مناسب است. شتر مرغ فقط از گوشتش استفاده نمی شود بلکه از پوست، پر، استخوان و … آن می توان بهره گیری کرد.

رضازاده درباره مزیت های گوشت شترمرغ، اظهار می کند: گوشت گوسفند و گوساله 27 درصد کلسترول دارد اما کلسترول موجود در گوشت شترمرغ فقط 1 درصد است. به همین دلیل پزشکان بیماران قلبی را به مصرف گوشت شترمرغ توصیه می کنند. روغن شترمرغ هم برای درمان زخم و جای جوش و لک بسیار مفید است و به سرعت باعث بازسازی پوست می شود.

وی می گوید: من برای راه اندازی واحد پرورش شترمرغ در شش سال پیش از سرمایه شخصی و زمین خودمان استفاده کردیم و از هیچ نهاد دولتی درخواست کمک نکردیم. اما برای گسترش و توسعه تولید جوجه شترمرغ نیز نمیتوانیم درخواست تسهیلات کنیم زیرا باید دوندگی کرد آخر سر هم شاید وامی به ما تعلق گیرد آیا نگیرد لذا خودمان از بودجه شخصی خود قصد گسترش داریم تا بتوانیم جوجه شترمرغ را تولید و به استانهای مختلف صادر کنیم.

به گفته وی سالانه 400 جوجه شترمرغ تولید می کند و به سیرجان، زرند راور و رفسنجان ارسال می کند. این جوجه ها می توانند 5 روزه تا دو ماهه باشند بیشتر از سن دو ماهگی صرف ندارد ممکن است به این جوجه در مراحل نقل و انتقال استرس وارد و تلف شود.

وی گفت: برای هر جوجه دو ماهه هزینه 300 هزار تومان جهت تغذیه و واکسن صرف می شود.

وی در پایان گفت: اقتصاد مقاومتی را از هر گوشه ای شروع کنید منفعتی دارد در پرورش شتر مرغ همانطورر که می بینید از گوشت، پوست، پر و استخوان آن و حتی روغن آن استفاده می شود ضمن اینکه سرگرم هستید مزیت دیگر اشتغالزایی است.


 به گزارش پایگاه خبری چشمه سار، احمدرضا فرج الهی کارمند بازنشسته بانک در شهرستان خوانسار است که در آبان ۹۵ بازنشسته شده. شاید به ذهن کمتر فردی خطور کند که یک کارمند بازنشسته بانک به فاصله یک ماه از بازنشستگی کاری را آغاز کرده باشد که حتی جوان ترها هم برای شروع چنین کاری با مشکل مواجه می شوند.


اما نیت و اراده قوی و مصمم و عشق و علاقه برای انجام یک کار هر فردی را وادار به خیزش و حرکت می کند.

از آن جالب تر آن که کاری که این کارمند بازنشسته در خوانسار با وجود همه مشکلات شروع کرده تجربه ای است که کمتر کسی در خوانسار آن را انجام داده است.


سرمای شدید زمستان خوانسار و نداشتن مکان مناسب و استاندارد برای انجام این کار خود بزرگ ترین موانع برای شکست این کار بوده است، اما با وجود چنین مشکلاتی، معجزه اراده و علاقه، کار احمدرضا فرج الهی را به نتیجه رسانده.

در ادامه شما را به همراهی با خود در گفتگو با این پرورش دهنده شترمرغ در خوانسار جلب می کنیم؛




چشمه سار: با چه انگیزه ای وارد این کار شدید؟

از مدت ها قبل انجام یک کار اقتصادی را در ذهن داشتم، البته مشاغل متعدد دیگری را هم مرتب در ذهنم مرور می کردم، اما به دلیل علاقه زیادی که به طبیعت داشته و دارم و از پشت میزنشینی هم خسته شده بودم به دنبال ایجاد شغلی بودم که با طبیعت همراه باشد، کاری که بتوانم از پس آن برآیم.


البته به دنبال پرورش گاو و گوسفند به دلیل آن که باید مکان نگهداری و علوفه بیشتری در اختیار باشد نبودم و بیشتر در فکر پرورش بوقلمون و پرنده هایی از این دست بودم.


در ابتدا همان طور که گفتم عشق و علاقه زیاد به طبیعت، انگیزه قوی برای شروع این کار بود و بعد از آن علاقه زیادی که به زادگاهم داشتم باعث شد این کار را در روستای تیدجان شروع نمایم.


البته مکان های متعدد دیگری هم برای شروع این کار وجود داشت و پیشنهاد شده بود مانند کهریزک، ورامین، شهریار و کردان و امکانات بیشتری هم در اختیار بود اما خوانسار و روستای زادگاهم را برای پرورش شتر مرغ انتخاب کردم.


مکانی هم که در حال حاضر هستیم منزل میراثی است که همان طور که مشاهده می کنید برای پرورش شترمرغ مناسب نیست، با توجه به این که دوره آموزشی پرورش شتر مرغ را هم طی کرده ام، چندان روی مکان کنونی حساب نمی کردم.


این نیت که شاید با شروع این فعالیت افراد و جوانان منطقه نیز انگیزه لازم برای شروع این کار را پیدا کنند و متوجه شوند که امکان پرورش شترمرغ در خوانسار وجود دارد زمینه ای شد تا کار پرورش شترمرغ را شروع کنیم.


در حال حاضر نیز با برادر و فرزندانم در این کار مشغول هستیم و آنها هم در انجام این کار کمک می کنند.




چشمه سار: وام و تسهیلاتی هم برای شروع کار دریافت کرده اید؟ و آیا از سرمایه و آورده شخصی هم در این کار استفاده شده است؟

تا به الان هیچ وام و تسهیلاتی از نهادهای دولتی دریافت نشده و شروع کار با ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه شخصی بوده است.


چشمه سار: به نهادهای دولتی و مسئولان هم مراجعه داشته اید؟

فرماندار شهرستان از این کار بسیار استقبال کرد و قول مساعدت و کمک داد، مراجعه به جهاد کشاورزی هم داشته ایم که در مورد زمین مشکلی وجود ندارد، اما اظهار کردند که تامین آب را باید خودمان انجام دهیم، درخواست حفر چاه کردیم، که گفتند امکان دادن مجوز حفر چاه نیست.


اگر مسئولان هم یاری کنند و مزرعه ای در اختیار بگذارند که امکان حفر چاه داشته باشد تعداد را به هزار رأس خواهم رساند و مزرعه ای را به این واسطه آباد می کنم و چند نفر را نیز به کار مشغول خواهم کرد و امیدواریم بتوانیم مزرعه ای ایجاد کنیم که الگو باشد.

چشمه سار: در حال حاضر چند راس شترمرغ پرورش می دهید؟

از آذر ماه کار پرورش تعداد ۶۰ رأس شترمرغ را شروع کردیم، که ۳۰ رأس آن جوجه است و تعدادی هم تخم در حال حاضر در دستگاه موجود است.





چشمه سار: توانسته اید بازار فروش هم داشته باشید؟

مشکل اصلی بعد از مسئله مکان مسئله فروش هست، در منطقه خوانسار خریدار عمده وجود ندارد، که بتواند بعد از خرید کار کشتار را انجام دهد، از همین رو با تهران هماهنگ هایی انجام شده تا به صورت حراجی پرنده ها به فروش برسد، البته قیمتی که برای خرید ارائه کرده اند با قیمت فروش در بازار بسیار تفاوت دارد، در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت شترمرغ در بازار ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است.


پرورش شترمرغ صرفه اقتصادی زیادی دارد در ازای هر یک کیلو دانه یک کیلو گوشت تولید می کند و مقرون به صرفه است، من از سردترین فصل سال کار را شروع کردم و اقدام به جوجه ریزی کردم و اکنون بعد از چهار ماه هر کدام از پرنده ها ۶۰ کیلو وزن گرفته اند.

چشمه سار: شترمرغ هایی که پرورش می دهید به مرحله تخم گذاری هم می رسند یا صرفا برای مصارف گوشتی پرورش یافته اند؟

این پرنده ها گوشتی هستند و اگر بخواهیم برای تخم گذاری نگهداری کنیم به سه تا چهار سال زمان نیاز است تا به مرحله تخم گذاری برسند، هر تخم شترمرغ برای خوردن ۷۰ هزار تومان است و برای ایجاد جوجه به ۱۰۰ هزار تومان هم می رسد.



چشمه سار: اگر کسی بخواهد این کار را شروع کند باید چه کاری انجام دهد، آیا به افراد متقاضی و علاقمند مشاوره و راهنمایی می دهید؟

بله حتما مشاوره در اختیار افراد متقاضی و علاقمند خواهیم گذاشت و عمده انگیزه ما نیز برای شروع این کار همین بوده است که برای دیگر افراد و به خصوص جوانان ایجاد انگیزه کنیم.

چشمه سار: در مورد رعایت مسائل بهداشتی و مشاوره دامپزشکی چه اقداماتی انجم داده اید؟

بله با دامپزشک هم ارتباط و مشاوره داریم، البته برای مکان هم درصدد جا به جایی و یافتن مکان مناسب و استاندارد هستیم.


چشمه سار: جوجه ریزی بعدی چه زمانی انجام می شود؟

۲۲ روز دیگر فصل بعدی جوجه ریزی است.


چشمه سار: نکته پایانی:

این پرنده امتحان خود را در آب و هوای سرد و زمستانی خوانسار پس داده است و افراد علاقمند می توانند برای نگهداری آن اقدام کنند، البته در مرحله جوجه ریزی چون این پرنده بسیار در این مرحله حساس است و پر و کرکی روی بدنش نیست باید دمای ۳۵ درجه را برای تلفات ندادن ایجاد کرد، اما پس از این مرحله و زمانی که رشد یافت حتی دمای زیر صفر را هم تحمل می کند.


برای ادامه کار قصد و هدفم ایجاد مزرعه با وسعت ۵ هکتار است تا کار را با هزار رأس به بالا ادامه دهم.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد